Sandesund bru

Norges lengste E6-bru


Johs. Holt har vært hovedkonsulent på ny Sandesund bru på strekningen Årum til Alvim ved Sarpsborg.

Sandesund bruene består av 2 stk 2-felts motorveg bruer ved siden av hverandre. Den første brua ble bygd i 1970-årene, Ny Sandesund ble ferdigstillt i 2008. Med sine 1521 meter framstår den nye brua som Norges lengste E6-bru. Hovedspennene er bygd med FFB metoden, mens sidespenne er bygd på fremskyvbart stillas. Grunnforholdene på stedet varierer mye. Fundamenteringen er direkte på fjell, ved bruk av betongpeler, stålkjernepeler og borede peler utstøpt med betong. Bruene krysser Glomma og jernbanen til Sverige, og ligger i Sarpsborg i Østfold.

Johs.Holt A.S. har prosjektert den nye brua, samt utført beregninger for rehabilitering og endring av det statiske systemet på deler av den gamle brua.
. – Den gamle og nye brua fremstår som arkitektonisk like ved at søylene og avstanden mellom dem er lik, sier Stein Heggem i Johs. Holt AS.

Prosjekteringen av den nye brua som ligger på vestsiden av gamle Sandesund bru startet i 2004 og Johs. Holts team, ledet av Stein Heggem, har hatt ansvaret for byggeplan, teknisk detaljplan/reguleringsplan og ledelsen av prosjekteringsgruppa. I oppdraget inngår alle arbeider som byggeplan, oppgradering av gammel bru, støyskjerming, lysmaster, VA-prosjektering, oppfølging i byggefasen og utarbeidelse av ”som bygd tegninger”. – Det har vært inspirerende å være med på dette prosjektet av flere grunner. Ikke minst fordi byggherren Statens vegvesen, og entreprenøren Bilfinger Berger har involvert oss mye mer underveis i byggingen enn det som ellers er vanlig, sier Heggem.

I prosjekteringsgruppen har følgende firmaer deltatt; NGI (geoteknikk), Hjellnes Consult (veg- og faseplaner, digital terrengmodell, VA og brann, Rasmussen & Strand (belysning) og Lunde & Løvseth arkitekter (arkitektbistand). Også firmaene Berg og Dyring (landskap, beplantning og ScanSurvey (oppmåling) har vært med i prosjekteringsgruppen.

Sandesund bru, Ny E6 over Glomma
Totallengde : 1521 m
Spenn: 2 spenn, et på 99 m og et på 139 m.
Byggeperiode : 2005 – 2008
Omfang : Forprosjekt, anbudsgrunnlag, detaljprosjektering og oppfølging i byggetiden
Oppdragsgiver: Statens vegvesen Region Øst
Entreprenør : Bilfinger Berger