Uddevallabru

Uddevallabru på E6 er Sveriges lengste motorveibru. Brua består av 3 hoveddeler: Tilfartsbruene på hver side og den sentrale skråkabeldelen i midten. Typiske spennvidder for tilfartsbruene er 88 m. Hovedbrua har en spennvidde på 414 m og en fri seilingshøyde på 55 m.

Grunnforholdene varierer mye langs bruaksen. Både direkte fundamentering, betongpeler, stålkjernepeler og stålrørspeler opp til 80 m lengde er benyttet for fundamentene.

Tilfartsbruene består av to atskilte tverrsnitt, hvert bygd opp av en lukket stålkasse og plass-støpt dekke i betong. Hovedbrua har et åpent bjelketverrsnitt med to hovedbjelker og tverrbjelker i fullt samvirke med brudekket som består av prefabrikerte betongelementer.

Tårnene er diamantformede, bygd i betong og har prefabrikerte kabelforankringer i stål i tårntoppen. Hvert tårn er forsynt med en glasspyramide på toppen hvor bl.a. flysikringslys er montert.

Kablene er bygget opp av parallelle liner. Antall liner varierer fra 22 for de korteste til 77 for de lengste bakkablene. Linene er beskyttet med et ytre plastrør i lys farge. Ved brubanen er det montert en spesielt utformet friksjonsdemper for hver kabel for å hindre at det oppstår kabelsvingninger.

Uddevallabru på E6, Uddevalla i Sverige
Skråkabelbru med 4 kjørefelt
Hovedspenn: 414 m
Kontraktsperiode : 1997 – 2000
Omfang : Totalprosjekt for SKANSKA i samarbeid med SKANSKA Teknik AB
Oppdragsgiver: Skanska Sverige AB